W 1327 roku książę
Kazimierz I cieszyński zdecydował się złożyć hołd lenny
królowi czeskiemu Janowi Luksemburczykowi. Dwadzieścia jeden lat
później na mocy tegoż hołdu Księstwo Cieszyńskie staje się
jedną z Ziem Korony Świętego Wacława. Czym były Ziemie Korony
Świętego Wacława i jakie miejsce zajmowało w ich ramach Księstwo
Cieszyńskie? A jak sprawa Księstwa Cieszyńskiego jako jednej z
Ziem Korony Świętego Wacława ma się współcześnie?
Ziemie Korony Świętego Wacława w 1747 roku, czerwona kreska wyznacza podzielony już Śląsk |
Czym są Ziemie Korony
Świętego Wacława?
Ziemie Korony Świętego
Wacława to poszerzona nazwa Królestwa Czeskiego, prawnie zostały
ustalone 7 kwietnia 1348 roku przez króla
czeskiego i późniejszego cesarza rzymskiego Karola IV. Dla Księstwa Cieszyńskiego takie rozwiązanie
oznaczało nieco większą swobodę i znacznie poszerzyło jego
wewnętrzną autonomię, którą zagwarantowano mu przecież po wsze
czasy, jak zwykło się odnotowywać w średniowiecznych dokumentach.
Od tego momentu kraje powiązane z Królestwem Czech na zasadzie
hołdu lennego nie były związane z osobą monarchy lecz KORONĄ, a
więc monarchią ogólnie. Na prawie identycznych zasadach
funkcjonuje dziś np. Wielka Brytania, gdzie to Korona św. Edwarda
jest elementem wiążącym wszystkie historyczne kraje Wysp
Brytyjskich, które posiadają bardzo szeroko rozumianą autonomię
wewnętrzną. Tak samo jak we współczesnej Wielkiej Brytanii
symbolem jedności ziem jest Korona św. Edwarda, tak i w
średniowiecznym Królestwie Czech, taką rolę odgrywała i co
ciekawe do dziś pomimo republiki odgrywa Korona św. Wacława.
Insygnia Koronne Królów Czeskich, symbol łączący do dziś Ziemie Korony Świętego Wacława |
Koncepcja Ziem Korony
Świętego Wacława była w rzeczywistości zabezpieczeniem przed
wykorzystywaniem władzy królewskiej. Od tej pory król wyłącznie
wypożyczał sobie koronę i tym samym władzę nad związanymi z nią
ziemiami od Świętego Wacława. To rozwiązanie niosło ze sobą
zagrożenie centralizacji władzy, gdyż król poprzez osobę św.
Wacława stał bliżej króla królów, czyli Jezusa Chrystusa. Do
centralizacji władzy jednak nigdy nie doszło, a ziemie wchodzące w
skład Korony Świętego Wacława korzystały ze swojej autonomii.
Ważny wydaje się fakt, że owe autonomiczne ziemie związane
wyłącznie koroną nigdy nie były w pełni zintegrowane. Również
Habsburgowie po przejęciu władzy nad Ziemiami Korony Świętego
Wacława w 1526 roku nie starali się ich integrować, taka sytuacja
po prostu im odpowiadała. Tym samym zachowali oni wewnętrzne
autonomie Ziem Korony Świętego Wacława, co dla Księstwa
Cieszyńskiego oznaczało kontynuację np. rządów dynastii Piastów,
aż do jej wygaśnięcia w 1653 roku; bicia własnej monety;
wydawania wewnętrznych rozporządzeń obejmujących wyłącznie
teren księstwa; posiadania odrębnego prawa wewnętrznego itp. Prób
unifikacji prawa dokonano dopiero pod koniec XVIII wieku, kiedy
wydano ujednolicone prawo obywatelskie i sądownicze obowiązujące
na terenie całego Cesarstwa Austriackiego i podległych mu krajów.
Do końca XVIII wieku obowiązywała w Księstwie Cieszyńskim,
wydana w 1573 roku i znowelizowana w 1592 roku Ustawa Krajowa
Księstwa Cieszyńskiego.
Przekładając to na
współczesność − Ziemie Korony Świętego Wacława były swojego
rodzaju unią skupiającą państwa i państewka wokół Korony
Świętego Wacława jako symbolu jedności, a każde z nich posiadało
szeroko zakrojoną autonomię wewnętrzną.
Współczesne ciągoty
do restytucji Korony Świętego Wacława
Wyniki badań czeskich
historyków, które w ostatnich latach poczyniono w związku z
Ziemiami Korony Świętego Wacława i ich formalnym statusem po 1918
roku, pokazują nam dotąd nieznane fakty, które rodzą wiele pytań
− wśród nich dotyczące obecnego statusu Księstwa Cieszyńskiego.
Karol IV |
W 2016 roku Czesi
obchodzili 700-lecie urodzin cesarza rzymskiego i króla czeskiego
Karola IV. Był to okres, w którym media na każdym kroku wspominały
postać monarchy, a lokalne samorządy organizowały liczne imprezy
związane z jego osobą i czasami, w których żył. Miniony rok
upłynął w Czechach również pod znakiem rozmaitych wspomnień i
obchodów rocznicowych połączonych z osobą cesarza Franciszka
Józefa. Siedemsetlecie urodzin Karola IV i setna rocznica śmierci
Franciszka Józefa, a więc dwóch najbardziej charakterystycznych
postaci w historii Ziem Korony Świętego Wacława, obudziły w
kręgach inteligencji poważne dyskusje nad ustrojem politycznym
państwa czeskiego. Okazuje się bowiem, że poszukiwanie przez
Czechów „zamkowego ojca narodu” jest jednym z dylematów
polityki XX i XXI wieku. Takie ciągoty Czechów są tym mocniejsze,
im większe frustracje wśród narodu wywołuje ekipa rządząca
krajem. Czescy politolodzy zgadzają się w kwestii, że od 1918 roku
nie było prezydenta, poza Tomaszem Garrigue Masarykiem i Wacławem
Havlem, który pełniłby funkcję królewskiego łącznika narodu.
Rodzi się zatem
pytanie: Co stałoby się z Księstwem Cieszyńskim w momencie
restytucji monarchii w Czechach?
Otóż pytanie jest dla
nas bardzo ważne, Księstwo Cieszyńskie bowiem formalnie nigdy nie
przestało być jedną z Ziem Korony Świętego Wacława. Po 1918
roku, pomimo podziału pomiędzy Polskę i Czechosłowację, ten stan
się nie zmienił. Jak to możliwe? Jeśli wierzyć czeskim
historykom to po wydaniu konstytucji Czechosłowacji w 1921 roku ani
nawet w 1948 roku nie doszło do formalnej likwidacji Ziem Korony
Świętego Wacława, a więc Królestwa Czeskiego, Margrabstwa
Morawskiego, Księstwa Opawskiego, Księstwa Karniowskiego i Księstwa
Cieszyńskiego. Formalnie nie usunięto również monarchy, którym
wówczas był Karol I Habsburg. Został on wyłącznie odsunięty od
władzy, nigdy nie zmuszono go do abdykacji, a jego obowiązki
przeszły na prezydenta. Monarsze odebrano majątki i ostatecznie
został wygnany, ale w dalszym ciągu pozostał dziedzicznym królem
Czech, margrabią Moraw, księciem Opawskim, księciem Karniowskim,
księciem Cieszyńskim, jednak bez czynnego udziału we władzy. Po
jego śmierci cała tytulatura przeszła na jego syna Ottona
Habsburga, a w 2011 roku na Karola Tomasza Habsburga, po to, by w
przyszłości odziedziczył je Ferdynand Zvonimir Habsburg.
Karol Tomasz Habsburg-Lothringen, oficjalnie noszący tytuł cesarza Austrii, króla Węgier, króla Czech, księcia cieszyńskiego, itd. |
Tytuł księcia
cieszyńskiego nosił każdy cesarz Austrii z rodu Habsburgów od
1653 roku, kiedy zmarła ostatnia księżna cieszyńska Elżbieta
Lukrecja. Pomimo tego, że Księstwo Cieszyńskie posiadało swoją
linię Habsburgów Lotaryńsko-Cieszyńskich, której założycielem
był Karol Ludwik Habsburg Lotaryńsko-Cieszyński, przybrany syn
Alberta Sasko-Cieszyńskiego i Marii Krystyny Habsburg, to w 1936
roku po śmierci ostatniego księcia cieszyńskiego Fryderyka tytuł
przeszedł bezpośrednio na Ottona Habsburga, który okazał się
jedynym męskim potomkiem z rodu Habsburgów posiadającym prawo do
dziedziczenia tego tytułu. Podczas jego pogrzebu w 2011 roku została
oficjalnie podana jego pełna tytulatura wraz z ciągle żywym
tytułem księcia cieszyńskiego.
Istnienie zawarte w
symbolach?
Ważnym elementem
świadczącym o kontynuacji istnienia Księstwa Cieszyńskiego jako
jednej z Ziem Korony Świętego Wacława jest herb Pierwszej
Republiki Czechosłowackiej, który jest bezpośrednim dziedzictwem
herbu królewskiego. Na nim widnieje też w pełnej krasie orzeł
Księstwa Cieszyńskiego. Herb ten był oficjalnym herbem
Czechosłowacji do 1960 roku, w którym zastąpiono go symbolem
socjalistycznym. Obecnie herb w całości, a więc razem z
cieszyńskim orłem, widnieje na małym sztandarze prezydenta
Pierwszej Republiki Czechosłowackiej, który jest obnoszony podczas
ważnych świąt państwowych. Wizerunek tego herbu znajduje się
również w katedrze św. Wita w Pradze. Współczesna konstytucja
Republiki Czeskiej utrzymując historyczne dziedzictwo ziem Czech,
Moraw i Śląska, w których władca formalnie nie abdykował,
popiera status prawny, wedle którego dzisiejsze czeskie państwo
jest jakoby królestwem bez rządzącego króla, a jego obowiązki
wykonują inne organy państwowe. Podsumowując zatem ustalenia
czeskich historyków dotyczące Królestwa Czech, dochodzimy do
wniosku, że Księstwo Cieszyńskie jako jedna z Ziem Korony Świętego
Wacława jest realnie istniejącym bytem, zakładającym się na
tradycyjnej formie dziedziczenia, posiadającym oficjalnego monarchę,
którego obowiązki wykonują inne organy państwowe.
Księstwo Cieszyńskie
jako „państwo podziemne”?
Wyłącznie w momencie
restytucji monarchii w Czechach sprawa Księstwa Cieszyńskiego
stałaby się przedmiotem poważnej debaty politycznej. Najpewniej
tego typu przewrotu dokona kiedyś młoda czeska inteligencja praska,
która coraz śmielej odwołuje się do historii i tradycji Królestwa
Czeskiego czy jak mówi rozszerzona nazwa Ziem Korony Świętego
Wacława. Ewentualne referendum w tej sprawie i jego powodzenie może
otworzyć kolejny, ważny rozdział w historii naszego regionu, na
który ta decyzja z pewnością wywrze niebywały wpływ.
Powyższe dywagacje
należy jednak traktować wyłącznie jako ciekawostkę, która
prezentuje jedynie mało znane w Polsce badania czeskich historyków
i kształtujące się postawy społeczne. Nam, mieszkańcom Księstwa
Cieszyńskiego, wystarczy mieć świadomość tego, że tytuł
książąt cieszyńskich jest tytułem żywym i dopóki funkcjonuje,
to mamy pełne prawo, a nawet obowiązek, określać nasz region
szlachetnym terminem „Księstwo Cieszyńskie”.